Caminada Natura i Modernisme


SEGONA CAMINADA NATURA I MODERNISME. RIERA DE RAJADELL.
Organitza: meandre manresa
Aquest proper diumenge dia 8 de Novembre i coincidint amb la tercera sortida guiada per l'Anella Verda de Manresa , celebrem la segona caminada pel Itinerari de Natura i Modernisme a l'entorn de la Riera de Rajadell.
Tindrem la ocasió de veure la nova senyalització que s'ha fet dels itineraris, tindrem la oportunitat d'escoltar les explicacions de l'arquitecte Pere Santamaria sobre els elements modernistes del recorregut i d'admirar i acomiadar uns paisatges condemnats a desaparèixer sota el despropòsit de la traça de la nova carretera, l'Eix Diagonal.
Confirmat el mutisme del departament de Carreteres a totes les al·legacions fetes, estem esperant conèixer el projecte de l'obra de l'empresa Dragados amb la intenció de fer un seguiment d'aquesta per exigir que segueixi fil per randa les recomanacions de l'estudi d'ímpacte ambiental de Medi Ambient. El mateix esperem del nostre Ajuntament.
T'animo a participar en aquesta caminada amb l'objectiu que sigui el màxim de participada, com a mostra de l'ìnterès de la ciutadania per a aquest entorn.
T'adjunto el poster de la caminada.
Com pots veure hi ha la possibilitat de fer un avituallament a l'inici al preu de 5 euros.
T'hi esperem

https://youtu.be/kedkp_wGqQw

Per veure l'itinerari

Pau Casals. Sóc un Català

Aquest és l’honor més gran que he rebut a la meva vida. La pau ha estat sempre la meva més gran preocupació. Ja en la meva infantesa vaig aprendre a estimar-la. "La meva mare – una dona excepcional, genial - , quan jo era noi, ja em parlava de la pau, perquè en aquells temps també hi havia moltes guerres. A més, sóc català. Catalunya va tenir el primer Parlament democràtic molt abans que Anglaterra. I fou al meu país on hi hagué les primeres nacions unides. En aquell temps – segle onzè – van reunir-se a Toluges – avui França – per parlar de la pau, perquè els catalans d’aquell temps ja estaven contra, CONTRA la guerra. Per això les Nacions Unides, que treballen únicament per l’ideal de la pau, estan en el meu cor, perquè tot allò referent a la pau hi va directament. (...)

Fa molts anys que no toco el violoncel en públic, però crec que he de fer-ho en aquesta ocasió. Vaig a tocar una melodia del folklore català: El cant dels ocells. Els ocells, quan són al cel, van cantant: "Peace, Peace, Peace" (pau, pau, pau) i és una melodia que Bach, Beethoven i tots els grans haurien admirat i estimat. I, a més, neix de l’ànima del meu poble, Catalunya. "

Pau Casals i Defilló, discurs a la seu de les Nacions Unides el 1971

Pau Carles Salvador Casals i Defilló (El Vendrell, Tarragona, Cataluña, España, 29 de diciembre de 1876 - San Juan de Puerto Rico, 22 de octubre de 1973), más conocido como Pau Casals, es unos de los músicos españoles mas destacados del siglo XX. Por su incomparable desempeño como instrumentista del cello, Casals es considerado uno de los mejores violonchelistas de todos los tiempos.
Una de sus composiciones más célebres es el "Himno de las Naciones Unidas", conocido como el "Himno de la Paz", compuesto mientras residía en su segunda patria, Puerto Rico (donde había nacido y se había criado su madre), y donde residían otros españoles renombrados internacionalmente, tales como Juan Ramón Jiménez y Francisco Ayala. Magnífico director de orquesta y notabilísimo compositor, Casals fue siempre un artista completísimo, con la más férrea disciplina y la dedicación más profunda a la música.
Además de reconocérselo por su imponente obra musical, Pau Casals destacó en todo el mundo por su activismo en la defensa de la paz, la democracia, la libertad y los derechos humanos, que le valieron prestigiosas condecoraciones como la Medalla de la Paz de la ONU y ser nominado al Premio Nobel de la Paz. Casals también manifestó públicamente su oposición al régimen franquista y su deseo de ver una Cataluña no necesariamente independiente pero con un grado alto de autonomía (vid. cap. V de sus memorias, dictadas originariamente en francés a Albert E. Kahn y traducidas al catalán como Joia i Tristor).
Pau Casals murió el 22 de octubre de 1973, a la edad de 96 años, en San Juan de Puerto Rico, a consecuencia de un ataque al corazón. Fue enterrado en el Cementerio Conmemorativo de San Juan de Puerto Rico.
El 9 de noviembre de 1979, restablecida la democracia en España, sus restos fueron trasladados al cementerio de El Vendrell, su población natal, donde actualmente descansan.
En el centro de El Vendrell se ubica la Casa-Museo de Pau Casals, y en el barrio de San Salvador de la misma población, la sede de la Fundación Pau Casals, con otra casa-museo frente a un auditorio bautizado con su nombre, y con un busto realizado por el escultor Josep María Subirachs.
Junto a su extraordinaria carrera como músico, Pau Casals mantuvo siempre una incansable dedicación a la defensa de la paz, la democracia y la libertad, y a lo largo de su vida dejó constancia de su compromiso en favor de la clase trabajadora con orquestas que fundaba y patrocinaba para los obreros y labradores y aportaciones económicas para refugiados y exilados.
Pese a que, durante los años de régimen franquista, en los estamentos oficiales y medios de comunicación españoles se le llamaba Pablo Casals, siempre reclamó que le llamasen Pau, no sólo por que ese era su nombre en catalán, lengua que siempre defendió, sino también porque en catalán la palabra "pau" significa "paz".
En 1917 anunció su decisión de no volver a actuar en Rusia, tras los sucesos de la Revolución rusa y la implantación del régimen comunista. En los años posteriores extendería esa decisión a todos los países llamados comunistas donde no hubiese democracia.
En 1926 creó en Barcelona la Associació Obrera de Concerts (Asociación Obrera de Conciertos): una entidad independiente cuyo objetivo era permitir el acceso de la clase trabajadora a la enseñanza de la música y la audición de conciertos.
Conocido por sus ideales republicanos, en 1931 mostró públicamente su contento por la proclamación de la Segunda República en España, y fue invitado a participar en los actos conmemorativos del suceso. Participó en los actos dirigiendo a la Orquestra Pau Casals y el Orfeó Gracienc, que interpretaron la Novena Sinfonía de Beethoven en una actuación en el Palacio de Montjuïc de Barcelona. Ideológicamente se hizo republicano por el progresivo distanciamiento que sufrió con Alfonso XIII a partir de la Dictadura de Primo de Rivera y la supresión de la Mancomunidad. De hecho, tal como cuenta en el capítulo cuarto sus memorias, siempre expresó su gratitud a la reina María Cristina y llevó engarzado al arco de su violoncelo un anillo que ella le regaló.
En 1933 rechazó una invitación para actuar en Alemania a causa de la llegada al poder de Adolf Hitler, cuya doctrina detestaba. Manifestó su intención de no tocar en ese país hasta que no hubiese un cambio de régimen político pese a haber sido amenzado por los nazis con quemarle las manos.
En 1936, con el estallido de la Guerra Civil Española se declaró públicamente a favor de la República en la medida en que quería expresar su actitud antifascista.
Con la consolidación de la dictadura militar decidió trasladarse a vivir a San Juan de Puerto Rico (su madre había nacido en Puerto Rico, donde sus abuelos maternos, catalanes, habían ido a trabajar).
Entre 1946 y 1950 se dedicó a la composición, al estudio y la enseñanza, mientras seguía ayudando a los refugiados españoles en el extranjero.
En 1950 impulsó y presidió la celebración de los primeros Juegos Florales de la lengua catalana en el exilio, que tuvieron lugar en Perpiñán (Francia). Ese mismo año también impulsa, a instancias del exhorto del violinista Alexander Schneider, la creación del festival de música de Prada, que desde entonces se celebra cada año con el nombre de Festival Internacional de Música Pau Casals.
En 1950 volvió a actuar en público gracias también a la persuasión A. Schneider. Fue con motivo del primer Festival de Prada, organizado con motivo del bicentenario de la muerte de Bach, el compositor preferido de Casals.
El 13 de julio de 1954 el Parlamento de Cataluña en el exilio, reunido en la embajada de la República Española en México, le propuso como Presidente de la Generalitat de Cataluña. El violonchelista rechazó el cargo, convencido de que "sirvo mejor a Cataluña en las circunstancias actuales como la sirvo" y porque decía no estar a la altura de tal dignidad.
En 1956, Puerto Rico, Cuba y México se unen para rendir tributo al artista y humanista en un sensible homenaje con la participación de grandísimos músicos, estadistas, personajes de las artes, la cultura, masas corales y asociaciones. Este hecho está registrado en el libro "Pau Casals, peregrino en América" de Josep García Borrás y en ese año, se crea El Festival Casals de Puerto Rico.
El 24 de octubre de 1958 fue invitado a participar en la Asamblea General de las Naciones Unidas, para commemorar el Día de las Naciones Unidas. El concierto y el mensaje de paz de Casals fue retransmitido por radio a más de 40 países. Aquella intervención le convirtió en uno de los símbolos mundiales de la lucha por la paz y la libertad en el mundo, y le valió la nominación al Premio Nobel de la Paz de ese mismo año.


P. Casals dirigiendo "El Pesebre" en el teatro Colón de Buenos Aires
El 17 de diciembre de 1960, estrena en el Fuerte de San Diego en Acapulco, Gro. México, como agradecimiento al país que había recibido a los españoles exilados, el oratorio que había compuesto con ideales pacifistas desde los años cuarentas del poema premiado de Joan Alavedra, El Pesebre en catalán.
El 13 de noviembre de 1961 realiza un concierto en la Casa Blanca junto al Gobernador de Puerto Rico, Luis Muñoz Marín, invitado personalmente por el presidente de Estados Unidos John Fitzgerald Kennedy. Previamente, Casals había apoyado públicamente la política demócrata del presidente Kennedy.
El 19 de abril de 1962 actúa en el Memorial Opera House de San Francisco donde presenta "El Pesebre". Con motivo de ese concierto, Pau Casals anuncia que dedicará el resto de su vida a una cruzada personal por la dignidad humana, la fraternidad y la paz.
El 24 de octubre de 1963 vuelva a la sede de las Naciones Unidas en Nueva York para interpretar "El Pessebre", con la Orquesta del Festival Casals y el Coro de la Orquesta de Cleveland. El presidente de Estados Unidos, John Fitzgerald Kennedy, le concede la "Medalla de la Libertad" de Estados Unidos.
En marzo de 1970 fue invitado por su amigo, el director orquestal catalán, Enrique Gimeno a Guadalajara, Jalisco, México a interpretar al chelo inaugurando los Festivales Casals de México y dirige junto con el propio Gimeno, su oratorio El Pessebre. Regresaría a México para otras audiciones de su Pesebre en el 71 donde el Gobierno del estado de Jalisco, le obsequia una linda residencia.
El 24 de octubre de 1971 recibe la Medalla de la Paz en un homenaje en la sede de la Asamblea General de las Naciones Unidas en Nueva York. En el acto se interpretó, bajo su dirección, el Himno de las Naciones Unidas compuesto por Casals con letra del poeta W.H. Auden por encargo de U Thant, Secretario General de la organización. La pieza se convierte en el Himno a la paz, como también es conocida. Tras la interpretación del himno de la ONU, Casals pronunció un discurso en inglés y catalán, convirtiéndose en la primera persona que utilizaba la lengua catalana en la Asamblea General de las Naciones Unidas.

Les fonts Wallace

Nou emplaçament de la font Wallace, que fins fa poc lluïa a la cantonada de devant, canto Besós. Ara front el cinema Comedia, passeig de Gràcia cantonada Gran Via de les Corts Catalanes.

El 1872 un filantrop anglès, sir Richard Wallace, va decidir encarregar a l'escultor francès Charles Lebourg un model de font que simbolitzés la pau entre els pobles. Va crear una font urbana on quatre cariàtides femenines sostenien una cúpula amb quatre peixos de la qual brolla l'aigua. Wallace les va encarregar a centenars i a Barcelona, amb motiu de l'Exposició Universal de 1888, li van correspondre dotze de les que sobreviuen tres. Una es troba a la Rambla de Santa Mònica, davant del passatge que condueix al Museu de Cera. Una altra ès a la Gran Via, al costat del passeig de Gràcia i una tercera, avui invisible el vianant, està en el recinte d'Aigües de Barcelona, al passeig de Sant Joan cantonada Diputació. Aquesta, un dia de agost de 2006 va desaparèixer del recinte tancat que esmento i ningú sap com va ser. Amb sort estarà en algun dipòsit municipal, a l'espera de no sabem que. Així que ens en queden dues d'originals. Hi ha d'altres en l'espectacle barcelones, però ja en son copies.
He de dir que la setmana passada (Novembre 2010), em vaig adonar que la font de Passeig de Gràcia cantonada amb Gran Via, ja no hi es. En el seu lloc, una font municipal normal i corrent. La font té un nou emplaçament, ara es just devant del cinema Comedia. La veritat es que llueig força mes i tanmateix vesteig, mes si cal, el paseig de Gràcia.
París és la ciutat amb més fonts Wallace, hi ha prop d'un centenar d'elles, no és l'únic lloc de la geografia francesa on existeixen. Fora de la capital es comptabilitzen prop de 50 exemplars. Bordeus, Nantes o Toulouse són algunes de les ciutats franceses amb major nombre. i fora de França i repartides per mig món hi ha també fonts Wallace. Així es poden veure exemplars a Espanya (Sant Sebastià i Ferrol), a Suïssa, a Canadá, a Israel, als Estats Units (a Nova Orleans), a Gran Bretanya (a Londres), a Jordània, a Àfrica del Sud, al Brasil i a Moçambic.


A la Rambla de Barcelona

Passeig de Grácia / Gran Via, cantó Besós. Recentment desplaçada al  mateix indret cantó Llobregat.
A la Diagonal xamfrà Roger de Llùria
 Mausoleu Wallace, al cementiri parisenc de Père Lachaise.
Una font Wallace just a costat del cementiri ón es enterrat (Lachaise)


De dalt a baix: Sant Sebastiá, Burscheid (Alemanya), París i Montreal

El fossar de les Moreres

Al costat de Santa Maria del Mar


Al Fossar de les Moreres. Plaça del Fossar de les Moreres

Un «Fossar» és un cementiri que, en aquest cas i segons la tradició, va ser l'últim repòs de part dels defensors de Barcelona durant el setge de 1714 a càrrec de les tropes borbòniques, que després de la conquesta de la ciutat van abolir els seus drets . El 1913, quan s'acostava el bicentenari d'aquella derrota, una entitat catalanista, Els Nets dels Almogàvers, va tenir la idea d'organitzar un homenatge als defensors que havien estat derrotats. Dos anys més tard va col.locar en un mur de l'antic cementiri una placa amb uns versos de Frederic Soler, autor teatral que havia fet cèlebre el pseudònim de Pitarra:

"Al Fossar de les Moreres
no s'enterra cap traïdor,
fins perdent nostres banderes
serà l'urna de l'honor"

Les moreres que havien existit en el petit cementiri parroquial van ser suprimides el 1796 perquè alguns nens que havien pujat a una d'elles es van fer mal. Les actuals compten amb pocs anys de vida però presenten un aspecte ufanós. La plaça va ser transformada de lloc abandonat a un racó acollidor, l'any 1989.

Pere Falqués i Urpí

RUTA MODERNISTA. Element 55

Passeig Lluis Companys. Barcelona

A més d'un bon arquitecte, Pere Falqués i Urpí va revelar-se com el millor dissenyador de fanals. Després d'adornar el Saló de Sant Joan (passeig Lluís Companys) amb una vintena de fanals, va crear el model del passeig de Gràcia, del qual van ser plantadas per sobre d'una trentena de cópies, un dia de Sant Esteve de 1906. El treball de forja centrat en aquest vibrant «coup de fouet» que recorre com un llam tot el fanal, es va realitzar en l'acreditat obrador de Ballarín. El banc de trencadís ha perdut avui la funcionalitat que va tenir fins a la reforma lamentable dels anys 6o.
El 1909 Falqués va plantar cinc potens fanals al Cinc d'Oros (cruilla passeig de grácia amb la Diagonal), avui posats de nou a l'avinguda de Gaudí.
Cal ressenyar també el diseny d'una font, al centre de la Plaça de Sant Pere de Barcelona.
Passeig de Gràcia
Detall de l'escut de Barcelona
El coup de fouet, una realitat.
Una vintena al passeig Lluìs Companys

Google Maps
Font a la Plaça de Sant Pere
Seguidament anirem al carrer Roger de Llúria 85. Queviures Múrria

Fonda España

RUTA MODERNISTA. Element 12

La llar de foc. Unaltre obra d'art d'Eusebi Arnau i Alfons Jujol. Es pot fer tota una lectura d'aqueste escultura



carrer Sant Pau, 9-11

La Fonda España, creada per Joan i Pau Riba vinguts de la Cerdanya, va obrir les seves portes als anys 5o del segle dinou . El negoci de seguida va rutllar i aquest fou el motiu que decidissin d'ampliar-la i modernitzar-la, per convertir-la en Gran Hotel d'Espagne, segons que recorda un vidre gravat a ácid. Van encarregar I'obra a Doménech i Montaner. Una vegada acabada l'Ajuntament li va concedir el 1904 el premi que anualment atorgava i el diploma del qual s'exhibeix emmarcat al saló.
L'entrada és elegant, amb columnas, llums de llautó i els esgrafiats.
El bar fou mutilat, tot i que es conserva la impressionant xemeneia, que va ser modelada per Eusebi Arnau i cisellada en alabastre per Alfons Juyol. És una evocació del pas dels anys en l'ésser humá, en mostrar el transcurs del temes entre el naixement i la vellesa, tot el conjunt presidit per un gran escut d'Espanya.
El celobert mostra unes figures femeninas en la línia de Mucha, les quals desitgen la bona nit i el bon dia al viatger; l'escala apareix ornada amb esgrafiats i mosaics.
Peró els conjunt mes important són els dos menjadors.
El del fons es caracteritza per un mural enorme, decorat amb un tema marí i unes sirenas, que alguns comentaristas atribueixen sanse cap fonament al pintor Casas; se n'ignora l'autor, encara que va ser un profesional destacat com s'evidencia per l'estil amb qué va traçar les cares i sobretot el joc de les onades com si fossin sanefes. L'arrambador es una peça d'ebenisteria, enriquida amb cerámica vidriada decorada amb els escuts de ciutats i regnes d'Espanya. Hi destaquen els llums de llautó.
L'altre menjador potser és menys espectacular a primera vista, tot i que el conjunt és més ric i acabat amb un treball d'ebenisteria gairebé escultóric, els vitralls i els mosaics i els vistosos llums de llautó.

Al mateix carrer Sant Pau, al número 36, entrem al Hotel Peninsular.


La Fonda España se restaura y será un hotel de cuatro estrellas

  1. El hotel diseñado por Lluís Domènech i Montaner deberá cerrar un año y medio
 MAITE CRUZ
MAITE CRUZ
ROSARIO FONTOVA
BARCELONA

La pecera de la Fonda España ha cambiado levemente de color pero sigue siendo la sala maravillosa donde uno se zampa unos espaguettis acompañado de sirenas, langostas y anguilas. El arquitecto Lluís Domènech i Montaner y el pintor Ramon Casas concibieron hace un siglo el comedor modernista que acaba de ser restaurado. Ahora le toca el turno al resto de dependencias del Hotel España, que deberá cerrar sus puertas en abril de 2009 para proceder a una completa rehabilitación. Tras un año y medio de obras reabrirá convertido en un cuatro estrellas, la joya hotelera del Raval, con una cocina de fonda, sabrosa y tradicional.

La Fonda España se instaló en 1859 en una casa de pisos de la calle de Sant Pau. Entre 1900 y 1903 el edificio fue rehabilitado por Domènech i Montaner, que se rodeó de sus artistas favoritos. Casas decoró uno de los comedores y Eusebi Arnau esculpió la gran chimenea en la sala de lectura. El propio Domènech ensayó algunos elementos que luego aplicó a la decoración del Palau de la Música que realizó en 1908. A pesar de que fue el primer hotel con ascensor de Barcelona, con los años el edificio fue deteriorándose y no se realizaron más reparaciones que las estrictamente necesarias para que siguiera funcionando. Su director, Víctor Godall, opina que fue una suerte porque la falta de medios evitó reformas que hubieran destrozado los elementos originales.

La restauración está siendo realizada por la empresa Chroma, que dirige Cristina Thió, y por el arquitecto Jordi Luna. En el comedor de Las Sirenas el equipo tuvo que restaurar el estuco, retirar capas y capas de barniz y sustituir maderas podridas de los arrimaderos a causa de las humedades.


LAS RECOMENDACIONES

El resultado es espléndido y solo se observa entre el antes y el después un tono verde más claro pero más auténtico y fiel al original. A continuación deben restaurarse la sala de la chimenea, donde se han detectado termitas, y ya se trabaja, los dos patios interiores y en el segundo comedor que está envejecido pero milagrosamente intacto, con las perchas sobre las mesas donde los clientes colgaban el sombrero. En el edificio son notables las aportaciones del arquitecto, que diseñó alegres indicaciones para el viajero como Bona nit y Bon dia en un patio o Bon viatje y Bon profit en el hall de entrada.

El hotel tiene dos estrellas y arrastra una situación un tanto decadente producto de una historia poco brillante, acompasada a la del antiguo barrio chino. El edificio pertenece desde el 2004 al Grupo Cadarso, que ya posee el Condes de Barcelona y buscaba otro hotel emblemático en la ciudad. El grupo ha decidido no cambiar el nombre del establecimiento y contar con la asesoría gastronómica de Martin Berasategui. Cuando reabra, tras un año y medio aproximado de obras, tendrá unas 83 habitaciones que se decorarán de acuerdo con el signo modernista de sus creadores.

7-7-2008

American Soda


Carrer Sant Pau cantonada La Rambla

El bar American soda va néixer el 1902, que en els seus orígens va ser d'estil modernista i que destacava pel seu mobiliari i els seus miralls. D'aquell esplendor passat quedan las lletras que l'anuncien a la part de a d'alt, i nimfas que recordan altres temps. El bar ha passat per mans diverses, des d'un asturià que es va enamorar del local, fins a la seva actual dedicació de restaurant "d'alta cuina turística".

Victor Hugo.

Te deseo primero que ames, y que amando, también seas amado.
Y que, de no ser asi, seas breve en olvidar y que después de olvidar, no guardes rencores.
Deseo, pues, que no sea así, pero que si es, sepas ser sin desesperar..
Te deseo también que tengas amigos,
y que, incluso malos e inconsecuentes sean valientes y fieles,
y que por lo menos haya uno en quien confiar sin dudar..
Y porque la vida es así, te deseo también que tengas enemigos.
Ni muchos ni pocos, en la medida exacta,para que, algunas veces,
te cuestiones tus propias certezas.
Y que entre ellos,haya por lo menos uno que sea justo,
para que no te sientas demasiado seguro..
Te deseo además que seas útil,más no insustituible.
Y que en los momentos malos,cuando no quede más nada,
esa utilidad sea suficientepara mantenerte en pie..
Igualmente, te deseo que seas tolerante,no con los que se equivocan poco,
porque eso es fácil, sino con los que se equivocan mucho e irremediablemente
y que haciendo buen uso de esa tolerancia, sirvas de ejemplo a otros..
Te deseo que siendo joven no madures demasiado de prisa,
y que ya maduro, no insistas en rejuvenecer,
y que siendo viejo no te dediques al desespero.
Porque cada edad tiene su placer y su dolor
y es necesario dejarque fluyan entre nosostros..
Te deseo de paso que seas triste.
No todo el año sino apenas un dia.
Pero que en ese dia descubras que la risa diaria es buena,
que la risa habitual es sosa y la risa constante es malsana..
Te deseo que descubras,con urgencia máxima,
por encima y a pesar de todo,
que existen, y que te rodean, seres oprimidos,
tratados con injusticia y personas infelices..
Te deseo que acaricies un perro alimentes a un pájaro
y oigas a un jilguero erguir triunfante su canto matinal,
porque de esa manera, sentirás bien por nada..
Deseo también que plantes una semilla,
por mas minúscula que sea, y la acompañes en su crecimiento,
para que descubras de cuántas vidas está hecho un árbol..
Te deseo además, que tengas dinero,porque es necesario ser práctico,
y que por lo menos una vez por año
pongas algo de ese dinero frente a ti y digas"Esto es mío"
sólo para que quede claro quien es el dueño de quien..
Te deseo también que ninguno de tus afectos muera,
pero que si muere alguno,
puedas llorar sin lamentarte y sufrirsin sentirte culpable.
Te deseo por fín que siendo hombre,tengas una buena mujer
y que siendo mujer, tengas un buen hombre,
mañana y al dia siguiente,
y que cuando estén exhaustos y sonrientes,
hablen sobre amor para recomenzar..
Si todas estas cosas llegaran a pasar no tengo más nada que desearte.
Victor Hugo

Forns de pa; Sarret i Concepció.

RUTA MODERNISTA. Elements 40 i 41

Carrer Girona, 73

Una de les proves que el modernisme va ser poderós és que va arribar molt més enllà deL poder adquisitiude la burgesia catalana, per altra banda promotora inequívoca d'aquest moviment arquitectònic. La vida quotidiana és va veure impregnada del mateix estil, dues proves; una a tocar del altre, el forn de pa Sarret i el de la Concepció. Altre cosa és la conservació d'aquests establiments, el de Sarret contínua presta'n el mateix servei i segurament conservant aquell aroma d'avants. Pel referent al disseny i la seva execució artística, està ben conservada i restaurada, encara que a la dècada del 80 va patir una mutilació, atès que un cotxe es va encasta contra l'aparador de la dreta. I dóna tota la sensació de que axís quedarà "in perpetum". Cal admirar enmig de les dues portes un escut amb la imatge d'una pagesa amb una falç i un feix d'espigues, al·legoria a la sega.
Amb referència al de la Concepció, la seva restauració és bona però darrera aquestes fustes modernistes ja no s'hi troba ni el forn de pa ni tan sols l'edifici original. En aquest cas la combinació del passat i el present es quelcom estrany a la vista. Però encara haurem de dir allò de ... i gràcies

Carrer Girona, 74

Pujarem fins el 86 del carrer Girona. Casa Pomar

Google Maps